Lad søvnen sejre nat efter nat

De fleste mennesker er før eller siden blevet konfronteret med vigtigheden af søvn, og det er
ganske forståeligt. Mangel på søvn kan nemlig føre en masse bivirkninger med sig. Disse rammer
børn hårdest, og derfor er de anbefalede 9-12 timers søvn et absolut must for dem, mens blot 7-9
timer er nok for voksne. Fordelene ved den rette mængde søvn er mange, og derfor er det
nødvendigt, at der sættes ind i kampen mod for lidt søvn og søvnløshed. Du kan selv gøre en del
for at sikre dig og dit barn en god nattesøvn samt et fornuftigt energiniveau dagen derpå.

Smid penge i en god seng til dig selv og dit barn
Der er de færreste mennesker, som rent faktisk har en fornuftig og god seng. Tværtimod er det et
område, som der ofte bliver sparet på. Du har måske hørt folk sige, at “en seng bare er en seng”,
men det er langt fra rigtigt. Vi mennesker tilbringer omkring af en tredjedel af hver eneste dag – og
vores liv – i sengen. Det er stedet, hvor vi lader vores kroppe slappe af og restituere, så vi kan stå
veloplagte- og veludhvilede op næste morgen – og det kræver naturligvis det rette udstyr. Især i
voksealderen er det rette nattekram vigtigt. Søvnforstyrrelser sætter nemlig sine spor i kroppen og
kan i værste fald påvirke barnets udvikling både fysisk og mentalt.

Den foretrukne madrashårdhed er forskellig fra person til person. Hvis mor og far har forskellige
ønsker, kan problemet eksempelvis løses med forskellige topmadrasser. Topmadrasser med
memory foam er ofte et fornuftigt valg til skaderamte mennesker, da skummet vægtaflaster ved at
forme sig efter den enkelte krop. Herudover er en god pude selvfølgelig også alfa og omega. En
for stor eller høj pude kan nemt give ryg- og nakkeproblemer, og derfor vælger mange mennesker
også at anskaffe sig en pude i memory foam eller andet skum, som former sig efter hovedet.

Gør klimaet i soveværelset bedre med få tiltag
Et godt soveværelsesklima sikres bl.a. vha. en behagelig temperatur. Det anbefales, at
temperaturen i soveværelset holdes på 15-20 grader. Herudover er udluftning en vigtig faktor. Du
behøves ikke at lufte ud i flere timer. Modsat er det faktisk bedre, at du lufter ud i 5-10 minutter
flere gange i løbet af dagen. Herudover er det utrolig vigtigt, at dynerne i soveværelset bliver
vasket minimum fire gange om året ved 60 grader eller mere. På den måde kan du nemlig holde
sengen helt fri for husstøvmider og nedsætte risikoen for allergener. Det er dog ikke kun sengen,
som skal rengøres. Sengetæpper, sengetøj, puder, topmadrasser og madrasser skal selvfølgelig
også have en regelmæssig kærlig hånd. Sidstnævnte kan eksempelvis luftes og bankes udendørs.

Glæd din krop med en fast søvnrytme
Der er utrolig mange fordele ved en fast søvnrytme. I det hele taget er den menneskelige krop
utrolig glad for rutiner som morgenmad, motion og en bestemt sengetid hver dag. Med en fast
søvnrytme gør hjernen automatisk klar til at sove, hvilket gør det meget nemmere at falde i søvn
for både børn og voksne.

God søvn er den bedste måde at styrke immunforsvaret naturligt på, og derfor bør forskellige
stimulanser som kaffe og sukker undgås lige før sengetid. Husk på, at søvnen har en afgørende
betydning for vores hjerneaktivitet, vores muskler og ikke mindst det gode humør.

Selvom nok søvn er vigtig, skal den ikke overdrives. Sørg for at både dig og dine børn sover de
anbefalede timer – så er du nemlig sikker på, at morgendagen nok skal blive rigtig dejlig for begge
parter.

Give a Reply