Få styr på madvanerne i en hektisk hverdag – giv maden opmærksomhed

Mad er ikke bare mad. Mad er benzin for din krop, som hjælper den med at fungere optimalt. Uden benzin kan en bil ikke køre, og uden ordentlige og fornuftige måltider lukker mange af dine kropsfunktioner ned. Mange forældre har det med at sætte egne behov i anden række. I den forbindelse kan det virke hele umuligt at have tid til andet end at snuppe en rugbrødsmad med på farten om morgenen – men det er et mønster, som du faktisk er i stand til at bryde. Fornuftige måltider er nemlig en investering, som i længden giver dig meget mere energi, overskud og endda tid til både dig selv og dine børn.

Lyt til din krop – den taler sandt

Du har måske før hørt, at det er vigtigt, at du lytter til din krop – og det er der god grund til. Det er nemlig et rigtig godt råd, som du bør tage meget alvorligt. Nu tænker du måske, at din krop ofte fortæller dig, at du har brug for chokolade, fast food og alkohol, men det passer ikke. Det er nemlig din hjerne, der overtager, og det gør den fordi, at du har vænnet den til det. Du skal i stedet lytte til din krop i mere overført betydning: Altså, kroppens signaler.

Hvis du eksempelvis går rundt med en umættelig sukkertrang, er det højest sandsynligt din krops måde at fortælle dig på, at du er tappet for energi og har brug for et hurtigt energifix. Sukker er dog en meget kortvarig løsning, fordi det får dit blodsukker til at stige stødt, hvorefter det falder drastisk – og så bliver du først rigtig træt.

Hvis du vil gøre din krop rigtig glad og skabe mere overskud i hverdagen, skal du forsøge at holde dit blodsukker stabilt. Hvordan gør man det? Det gør man bl.a. ved at begrænse indtaget af sukker og spise godt med protein, sundt fedt og grøntsager. De sunde vaner kan ofte sikres ved at tilegne sig nogle faste rutiner, som gør, at man ikke lader sig forstyrre og ”glemmer” at spise.

Gør måltidet til en glædelig oplevelse

Når vi mennesker har rigtig travlt, tilsidesætter vi glæden ved at spise – og derfor bliver måltidet bare noget, som meget hurtigt skal overstås – og det er rigtig ærgerligt. I stedet for at skylle maden ned, skal du i stedet prøve på virkelig at nyde den på en sanselig måde. Det handler først og fremmest om, at du tager dig tid til at spise. Herudover kan sanseligheden forstærkes med mad, som både smager godt og ser appetitligt ud.

Glæden ved aftensmåltidet forstærkes ved selskab, og derfor er det en rigtig god ting, at familien samles om spisebordet hver aften. Det er på samme tid et oplagt forum for at blive opdateret om hvert enkelt familiemedlems humør, oplevelser osv.

Hold øje med stimulanser

I hverdagen indtager vi ofte mange forskellige stimulanser såsom sukker, kaffe, the og alkohol. Især alkohol kan være en farlig vane, men det er også vigtigt, at vi skærer lidt ned på de andre stimulanser. Det handler nemlig ikke kun om at lytte til sin krop – det handler også om at adlyde den. Har du drukket 18 kopper kaffe i dag? I så fald forsøger din krop at fortælle dig, at du er træt og har brug for hvile. Hvis det er midt på dagen, kan du passende snuppe dig en lille powernap på 10-15 minutter. Hvis det er aften, er der ikke noget i vejen for at gå tidligt i seng, hvis der er mulighed for det.

Give a Reply